De Allesgelover
Bioscoopeigenaar Albrecht ziet overal samenzweringen. Hij gelooft niet in een of twee complottheorieën, maar in álle. Van Atlantis tot de maanlanding; van de pyramides tot digitale televisie – alles wordt bestierd door geheime genootschappen met verborgen agenda’s. In plaats van zijn noodlijdende bioscoop uit het slop te trekken, maakt hij dag en nacht youtube-video’s waarin hij de meest wonderbaarlijke samenzweringen ‘onthult’.
Zijn verstandige dochter Leia zoekt, in een poging om hun filmhuis te redden, contact met Antoinette. Die blijkt stomtoevallig een oude liefde van Albrecht. Hij weet niet dat Antoinette voor de internationale bioscoopgigant ‘Cinemaster’ werkt. En dat is maar goed ook, want Albrecht heeft ‘bewijzen’ dat Cinemaster een dekmantel is voor duistere krachten als de De Nieuwe Wereldorde en de Illuminati. Als hij erachter komt slaan alle stoppen door…
eerste opvoering
regie: Paul Knieriem met: Bart Klever, Trudi Klever, Markoesa Hamer en Mitchell Havelaar dramaturgie: Floortje Bakkeren decor: Katrin Bombe kostuumontwerp: Jorine van Beek rekwisieten: Alana van den Berg lichtontwerp: Gé Wegman zakelijke leiding: Maarten van der Cammen publiciteit: Leonie Dijkstra productie: Janneke den Engelsen/ProductieCollectief fotografie: Jochem Jurgens grafisch ontwerp: Studio Matusiak techniek: Sjef van der Ven, Arthur van der Stoop
Eerste Opvoering: 29 januari 2016
Door: Opium voor het Volk
Personages: 4 (2 vrouw, 2 man)
De scène van Klever als YouTube-presentator blijft geniaal.
Albrechts achterdocht en waanbeelden nemen buitenproportionele vormen aan. Hij zendt zelfs videoboodschappen de wereld rond en poseert als terrorist met kalashnikov op zijn eigen YouTube-kanaal. Deze rol vertolkt Klever prachtig: hij bindt zijn trui als een tulband om het hoofd en heeft een onrustige, gejaagde blik in de ogen. ... Toch, de scène van Klever als YouTube-presentator blijft geniaal. Hierin komen waan en tragiek samen.
Warning: Undefined variable $i in /home/willemdevlam.nl/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 41
ontzettend leuke wendingen.
De Vlam schreef vakkundig een ware huiskamerklucht, vol misverstanden, een paar ontzettend leuke wendingen en natuurlijk een dronken scène.
Een prachtig zweempje tragiek
Op zijn Molières schreef De Vlam rondom het karakter vakkundig een ware huiskamerklucht, vol misverstanden, een paar ontzettend leuke wendingen en natuurlijk een dronken scène. De karakters zijn komisch uitvergroot. Naast de extreem goedgelovige vader, zijn er een ambitieuze dochter, slaafse technicus en zakelijke ex.
De acteurs maken er vermakelijke figuren van. Al botsen hun stijlen wel eens. Met haar kubistische jurk en grote gebaren is de dochter (Markoesa Hamer) een stuk grotesker dan haar vader. Bart Klever geeft deze laatste een prachtig zweempje tragiek mee. Hoe meer bezeten hij zijn theorieën verkondigt, hoe meer het grote verdriet om zijn vertrokken vrouw doorschemert. Zijn guerilla-look aan het eind legt dan weer een link met Jihad-propaganda.